אסטרטגיות למידה

האם אתה יודע איך ללמוד?
האם אתה לומד בשיטה שמתאימה לך?

לכאורה, הידיעה "איך ללמוד" היא מובנת מאליה ונלמדת מעצמה, אולם מסתבר שזה לא כל כך פשוט. רבים מהתלמידים לא יודעים איך ללמוד ולא רוכשים אסטרטגיות למידה מתאימות.

שימוש באסטרטגיות למידה לא מתאימות מקשה על רכישה וזכירה של חומר לימודי ומלווה את התלמיד החל משנות הלימודים בבית הספר ועד ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה.

מהן אסטרטגיות למידה?
אסטרטגיות למידה הן שיטות למידה שתוכננו מראש במטרה לשפר את למידתו של התלמיד, תוך התחשבות ביכולותיו האישיות. הן מקנות כלים ודרכי פעולה שמטרתם לסייע לתלמיד להבין וללמוד חומר חדש, לשחזר חומר במבחן או להכין מטלה.
 
דוגמאות לאסטרטגיות למידה:
תכנון, הצבת מטרות, פיתוח יכולת לזהות מוקדי קושי, אסטרטגיות של הבנת הנקרא, שיפור יכולת הבעה בכתב ובעל פה, אסטרטגיות לניהול זמן, אסטרטגיות שינון וזכירה, יצירת קשרים בין פרטים (סידור על פי תוכן, יצירת ראשי תיבות), אסטרטגיות לארגון החומר הנלמד (טבלאות, תרשימים, רשימות בעד ונגד).

חלק חשוב מהשימוש באסטרטגיות הלמידה הוא התאמת האסטרטגיה ללקות של התלמיד ולתחומי הקושי והחוזק וסיוע לתלמיד למצוא את האסטרטגיה המתאימה מתוך מגוון אסטרטגיות הלמידה הקיימות, וכתוצאה מכך, לסגל דרכי פעולה שיסייעו לו לבצע את מטלות הלמידה באופן יעיל וממוקד.

במכון הפסיכודידקטי קיימת אפשרות להקניית אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת במסגרת פרטנית או קבוצתית על ידי מאבחנת דידקטית מומחית, מדריכה בכירה ללקויי למידה.