אבחון פסיכודידקטי

מדוע קשה לילד שלי ללמוד לקרוא?

למה אני מצליח בבית לענות על כל השאלות ובבחינות אני תמיד נכשל?

איך זה יכול להיות שבכל המקצועות הילדה שלי מצליחה ורק חשבון היא לא מצליחה  לקלוט?

למה התלמידה הזאת אף פעם לא משתתפת בשיעור ותמיד מתבודדת בהפסקות?

 כאשר ילד גן או תלמיד בבית הספר מראה קשיים בתחומי הלמידה השונים או מתקשה להשתלב במסגרת החברתית- לימודית, ולצוות החינוכי ולהורים לא ברור מהן הסיבות לקושי ומהו המענה הנדרש, עולה הצורך באבחון.  האבחון מאפשר הבנה מעמיקה של מוקדי הקושי, אשר לעיתים מקבלים פירוש מוטעה ומסוכן ("הילד עצלן"; "אני סתם טיפש"). האבחון גם מציע לתלמיד ולמערכות הסובבות אותו תכנית התמודדות עם הקושי ומאפשר לתלמיד לקבל זכויות המגיעות לו על פי חוק.

 ...אולם איזה אבחון כדאי לערוך?

ישנם סוגים שונים של אבחונים ומגוון זה יוצר לעיתים בלבול ולעיתים אף מביא לבחירות שגויות.

כדי לסייע בתהליך קבלת ההחלטה יוצג באתר הסבר לגבי סוגי האבחונים ובנוסף, בפנייתכם הראשונית למכון אתם זכאים להתייעצות טלפונית, ללא תשלום, עם איש מקצוע מומחה בתחום, לגבי סוג האבחון המתאים למקרה שלכם.

אבחון פסיכו-דידקטי:

למי מיועד? האבחון המותאם לטווח רחב של גילאים- מילדי גן (כחלק ממבחן בשלות) ועד לסטודנטים ומבוגרים. האבחון מיועד לילדים/תלמידים/מבוגרים שזוהו אצלם קשיי למידה וקשיים רגשיים, אולם לא ברור מהם מוקדי הקושי וכיצד ניתן לתת להם מענה מתאים.  

האבחון מיועד בעיקר לאחד או יותר מהמקרים הבאים:

א.      קיים חשד לקשיים רגשיים המשפיעים על התפקוד בלימודים ויש צורך בהבנה רחבה של מקורות קשיי הלמידה.

ב.      כאשר יש צורך בהמלצה למסגרת חינוכית מתאימה לצרכים של הנבחן (השמה בכיתת חינוך מיוחד או סיוע של מורת             שילוב, הקפצת כיתה, כאשר מתעוררת שאלה לגבי בשלות ומעבר לכיתה א')

ג.     כאשר יש חשד ללקויות למידה המקנות התאמות בבחינות הבגרות ברמה 3, הכוללות בחינה מותאמת או בחינה בעל פה.

מה מטרת האבחון?
האבחון נועד להציג תמונה כוללת של יכולות הלמידה, רמת האינטליגנציה והתפקוד הרגשי של הנבדק. באמצעות האבחון ניתן לאתר פערים במיומנויות הלמידה הבסיסיות ולזהות לקויות למידה.  לאחר השלמת התהליך האבחוני ניתנות לנבדק ולהוריו (אם מדובר בילד או מתבגר) המלצות בתחום הקוגניטיבי והלימודי, וכן המלצות בתחום הרגשי. ההמלצות מותאמות לצרכי הנבדק ולממצאי האבחון ומבססות הן על תחומי הקושי והן על תחומי החוזק שאותרו באבחון. ההמלצות מתמקדות בתחום הלמידה (כגון: מתן התאמות בבחינות, פיתוח אסטרטגיות למידה, המלצות לצוות החינוכי ולהורים) ו/או בתחום הרגשי (כגון: טיפול פרטני, הדרכת הורים או טיפול משפחתי, המלצות לטיפול במסגרת החינוכית). מטרת ההמלצות היא לסייע לנבדק ולסביבתו למצוא דרכים לעקוף את הקשיים או לטפל בהם במקביל לחיזוק היכולות והכישורים הקיימים.

מה כולל האבחון? 
סדרת המבחנים והמבדקים מותאמת לכל נבדק, בהתאם לתחומי הקושי המוצגים ע"י ההורים והצוות החינוכי ובהתאם לתחומי קושי ויכולת המתגלים במהלך האבחון ואשר הפסיכולוג מבקש לבדקם באופן מעמיק. האבחון הבסיסי כולל:  אבחון אינטלגנציה מלא (I.Q); מבחני תפיסה חזותית ספציפיים, תפיסה חזותית - מוטורית (העתקת צורות) זיכרון לסוגיו השונים, מבחני סינון לקשב, הבחנה שמיעתית, תפיסה כמותית, רצף, הישגי הלמידה הפורמליים: הערכת טכניקת הקריאה, הבנת הנקרא, מרכיבי הכתיבה, ביטוי בכתב, אסטרטגיות הלמידה, מבחן חשבון, מבחן אנגלית, דכן מבחנים הבודקים את העולם הרגשי.  

מי עורך את האבחון הפסיכו-דידקטי?
במכון הפסיכודידקטי עורכי האבחון הפסיכו-דידקטי הם פסיכולוגים חינוכיים מומחים בעלי הכשרה בתחום אבחון לקויות למידה. אם עברית אינה שפת אם של התלמיד, קיימת אפשרות לעריכת האבחון ע"י פסיכולוגים דוברי השפה הרוסית, הערבית או הספרדית.

מהם שלבי האבחון הפסיכו-דידקטי?

א.      איסוף מידע מההורים ומהצוות החינוכי (המחנכת או הגננת).  איסוף המידע כולל מילוי טפסים מהם עולה תמונה ראשונית לגבי תחומי הקושי והחוזק של הילד, המסגרת המשפחתית ותפקודו במסגרת החינוכית.

ב.       פגישה של ההורים עם הפסיכולוג במטרה לברר פרטים נוספים או שאלות שעלו במהלך קריאת הטפסים.

ג.        התאמת סדרת המבחנים לצרכי הנבדק ולתחומים שנראה כי יש צורך לבדקם. הליך התאמת המבחנים נערך גם תוך כדי האבחון, בהתאם לסוגיות העולות במהלכו.

ד.       מהלך האבחון- משך הבדיקה משתנה בהתאם לצרכי הילד. ישנם ילדים שזקוקים להפסקות רבות יותר או למספר מפגשים על מנת להשלים את האבחון.

ה.      פגישה של הפסיכולוג עם ההורים והנבדק- דיווח על ממצאי האבחון ומתן המלצות. הפסיכולוג וההורים ידונו בתכנית הטיפול המתאימה לנבדק. הממצאים נמסרים גם בכתב, בדוח אישי לנבדק ולהוריו. דוחות נוספים המותאמים, על-פי הצורך, לגן/ לצוות הרפואי/ לבית-הספר/ למשרד החינוך - צה"ל/ למכונים לבחינות פסיכומטריות ולמוסדות אחרים, נמסרים לנבדק ולהורים (המכון אינו מעביר דוחות לכל גורם שהוא פרט לנבדק ולהוריו).