אבחון דידקטי

למי מיועד?
האבחון הדידקטי מותאם לתלמידי כיתה א' ומעלה שזוהו אצלם קשיי למידה, אולם לא ברור מהם מוקדי הקושי וכיצד ניתן לתת להם מענה מתאים.  

אבחון דידקטי מיועד בעיקר לאחד או יותר מהמקרים הבאים:

  • כאשר קיים פער בין תפקודו של התלמיד לתפקוד המצופה לגילו, או בין הישגיו הלימודיים ליכולתו הקוגניטיבית.
  • כאשר קיים קושי ברכישת מיומנויות היסוד (קריאה/כתיבה) במהלך כתה א'.
  • כאשר קיים פער משמעותי בין יכולת ההתבטאות והמענה בע"פ לבין יכולת ההבעה והמענה בכתב, ריבוי שגיאות איות או התנהלות איטית בזמן למידה ו/או במבחנים.

מה מטרת האבחון הדידקטי?

 להבין את מקור קשיי הלמידה של הפונה (קושי רגשי, לקות למידה, יכולת, חוסר השקעה בלימודים, לקות הוראה) ובעקבות הממצאים, כאמור, להציע תכנית עבודה חינוכית לתלמיד. האבחון הדידקטי מפרט את תפקודי הלמידה (קריאה, כתיבה, מתמטיקה, אנגלית וכו') ומספק בתכנית עבודה מפורטת בתחומי הלמידה.

מי עורך את האבחון הדידקטי?

במכון הפסיכודידקטי האבחון דידקטי נערך על ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת ובעלת ניסיון רב

מהם שלבי האבחון הדידקטי?

א.      איסוף מידע מההורים ומהצוות החינוכי (המחנכת או הגננת).  איסוף המידע כולל מילוי טפסים מהם עולה תמונה ראשונית לגבי תחומי הקושי והחוזק של הבדק ותפקודו במסגרת החינוכית.

ב.       פגישה של ההורים/הנבדק עם המאבחנת במטרה לברר פרטים נוספים או שאלות שעלו במהלך קריאת הטפסים.

ג.        התאמת סדרת המבחנים לצרכי הנבדק ולתחומים שנראה כי יש צורך לבדקם. הליך התאמת המבחנים נערך גם תוך כדי האבחון, בהתאם לסוגיות העולות במהלכו.

ד.       מהלך האבחון- משך הבדיקה משתנה בהתאם לצרכי הנבדק. ישנם נבדקים שזקוקים להפסקות רבות יותר או למספר מפגשים על מנת להשלים את האבחון.

ה.      פגישה של המאבחנת עם הנבדק והוריו (בהתאם למקרה)- דיווח על ממצאי האבחון ומתן המלצות. המאבחנת תיתן תכנית טיפול המתאימה לנבדק. הממצאים נמסרים גם בכתב, בדוח אישי לנבדק ולהוריו (המכון אינו מעביר דוחות לכל גורם שהוא פרט לנבדק ולהוריו, ללא אישורם).